suomeksi suomeksi   på svenska på svenska   in english in english   po-russki по-русски
intranet intranet

Ohjelma

Satahangan teemana ovat merelliset ammatit. Luvassa on teeman mukaista ja tietysti merellistä ohjelmaa. Leiriläiset pääsevät merelle isoilla purjeveneillä, kevytveneillä, kanooteilla ja moottorialuksilla, toimintapisteillä on luvassa mm. kädentaitoja, perinteitä ja kisamuotoinen haikki. Koko leirin kerääntyy yhteen avajaisiin, iltanuotiolle, leirikirkkoon ja päättäjäisiin. Lisäksi ohjelmaa löytyy vielä alaleireistä.

Leirin ohjelmassa otetaan huomioon uudet ikäkaudet. Vaeltajille (17-22 v.) on luvassa omaa ohjelmaa ja kaikille työleiriläisille laadukasta johtajahuoltoa.

Iltanuotiot

Perinteistä partiolaisten iltanuotioperinteiden mukaista ohjelmaa: partiolauluja, sketsinäytelmiä, laululeikkejä ja kisailua hämärtyvässä illassa. Suuri koko leirin yhteinen iltanuotio ke 30.7., pienempiä iltanuotioita ti 29.7 ja pe 1.8. Perjantaina ulkomaalaisten leiriläisten oma iltanuotio.

Purjehdukset

Jokainen leiriläinen pääsee päiväksi merelle yhdellä leirille osallistuvasta kolmestakymmenestä partioaluksesta. Suuri osa aluksista on erikokoisia purjeveneitä aina suuriin liki 15 metrisiin saakka. Mukana on myös suurempia aluksia. Purjehduksen aikana harjoitellaan merimiestaitoja käytännössä: navigoidaan, purjealuksilla opetellaan purjeidenkäsittelyä, tehdään merentutkimushavaintoja ja harjoitellaan esimerkiksi paikanmääritystä ilman navigaattorin apua.

Merelliset ammatit

Jokainen leirin neljästä alaleiristä toteuttaa omaan nimikkoammattialaansa liittyvää ohjelmaa, jossa esitellään erilaisia merellisiä ammatteja. Mukana ammateista ovat luotsit, kalastajat, satamanvartijat, majakanvartijat ja merimiehet.

Kädentaidot

Kädentaito-ohjelmassa jokainen leiriläinen valmistaa oman plokin eli pylpyrän, joita käytetään laivoissa ja purjeveneissä köysien ohjaamiseen. Tämän lisäksi ohjelmapisteessä voi taitojensa ja mielenkiintonsa mukaan mukaan valmistaa köydestä pannunalusen, teroittaa puukkonsa, vuolla voiveitsen, tehdä solmutaulun tai osallistua Itämeri-aiheisen taulun maalaamiseen.

Itämeriohjelma

Itämeriohjelmassa tutustutaan Itämereen, sen nykytilaan ja merensuojeluun. Leirillä tehdään Suomen Partiolaisten ja Suomen Luonnonsuojeluliiton tämän kesän yhteistyöprojektin puitteissa rantaseurantaa, jossa dokumentoidaan rantojen tilaa leirin lähialueilla. Tämän lisäksi tutustutaan vesiensuojeluun ja tietokisaillaan Itämeri-tietämyksestä.

Kevytveneohjelma

Kevytveneohjelmassa leiriläiset pääsevät vesille erilaisilla jollilla, kanooteilla ja kajakeilla. Kevytveneet ovat oiva tapa opetella käytännön veneenkäsittelytaitojen alkeita ja ne tarjoavat aivan erilaisen näkökulman Saaristomereen. Luvassa on iloista menoa ja runsaasti loisketta.

Haikki

Haikki on partiolaisten perinteinen vaellus halki saaristomaisemien reittiä, jonka varrella on erilaisia tehtävärasteja. Rasteilla harjoitellaan erilaisia käytännöllisiä partiotaitoja pienryhmässä.

Meripelastusohjelma

Meripelastusohjelmassa tutustutaan meripelastustoimintaan ja harjoitellaan turvallisen vesilläliikkumisen taitoja käytännössä.

Radio-ohjelma

Radio-ohjelmassa harjoitellaan radioviestintää merellä ja maalla, miten hätätilanteessa hälytetään apua ja miten radion avulla saa yhteyden muihin aluksiin ja radioasemiin.

Vaeltajaohjelma

Kaikille 17-22 vuotiaille (ja vain sen ikäisille!) on leirillä luvassa ihan omaa uuden ikäkauden mukaista ohjelmaa. Voit merkata leirikalenteriisi vaeltajaohjelmaa päivällisen jälkeen tiistaille, torstaille ja lauantaille! Luvassa tekemistä myös päiväsaikaan. Seuraa Karhumainontaa :)

Yönsilmä

Pikkupurtavaa pikkurahalla (särjethän siis setelisi valmiiksi). Ota oma muki mukaan, siihen saat höyryävää kaffetta tai muuta lämmikettä. Myös viihdettä aikuiseen makuun puolilleöin! Luxus-tilaussauna...