suomeksi suomeksi   på svenska på svenska   in english in english   po-russki по-русски
intranet intranet

Satahanka XI

Internationellt sjöscoutläger
Sagu 28.7 – 4.8.2008

Det elfte internationella sjöscoutlägret Satahanka inbjuder sjöscouter från Finland och hela världen till Sagu i Åbolands skärgård, Finland 28.7 – 4.8 2008. Vi inväntar upp till 1300 deltagare av vilka över 400 från utlandet. Program arrangeras på finska, svenska och engelska.

Lägerområdet

Satahanka hålls i Ahtela lägercentrum (60.262290° N, 22.793560° E) som ägs av Åbo stad. Det ligger i Sagu kommun i Sydvästra Finland. Avståndet från Åbo till Ahtela är ca 50 kilometer och från Helsingfors ca 140 kilometer. Ahtela ligger på ett väldigt naturskönt område i skogen och alldeles nära havet.

Maritima yrken som tema

Satahanka XI har maritima yrken som tema. Deltagare får under lägrets gång bekanta sig med olika yrken genom att själva pröva på dem både på land och till havs. I enlighet med Satakanta-traditionen består programmet t.ex. av praktiska övningar i sjömanskunskaper, navigering, segling med stora och små scoutfartyg och jollar. Även en hajk genom det världsberömda sydvästfinländska skärgårdslandskapet ingår i programmet. Det gemensamma programmet sammandrar de olika underlägren och hela lägret.

Satahanka har sedan 1955 varit det evenemang som varje scout som är intresserad av sjöscouting måste få uppleva åtminstone en gång i sitt liv. 12–16 åriga scouter får delta i lägret. Utöver underhållsuppgifter finns det även lägerprogram för scouter i vandringsålder.

Vidare information:

Suomen Partiolaiset - Finlands Scouter ry